Nemcsak a testnek, hanem a léleknek is jót tesz egy olyan "zöld" nyaralás, amelynek során a program része a Természet csodáinak megtekintése. Európa legöregebb fái várják a látogatókat!
KÉP: Saludetrigu
Nemcsak a testnek, hanem a léleknek is jót tesz egy olyan "zöld" nyaralás, amelynek során a program része a Természet csodáinak megtekintése. Európa legöregebb fái várják a látogatókat!
KÉP: Saludetrigu
Az űrexpedíciók előtt álló egyik komoly probléma, hogy miképpen hozzák vissza a Földre az asztronautákat, akik az űrhajó üzemanyag-készletét valószínűleg már az odaúton elégetik. Erre fedezett fel teljesen véletlenül használható megoldást egy amerikai startup, amely a levegő szén-dioxid-tartalmának visszanyerésére specializálódott. A New York-i Air Company 2019 novemberében a karbonnegatív vodkájával vált híressé: ez csak CO2-ből és vízből készül napenergiával. Minden liter vodkával annyi szén-dioxidot vonnak ki a levegőből, mint 8 fa, hangoztatták a reklámjukban.
KÉP: Air Company
A koronavírus-járvány miatt átálltak kézfertőtlenítő gyártására, és ahogy mesélik a Fast Company magazinnak, egyik nap kíváncsiságból kicsit megtolták a kazánhőmérsékletet. Kézfertőtlenítő helyett pedig furcsa molekulákat kaptak -- üzemanyagot. Mivel szén-dioxidból származik, ezért környezetbarátnak nevezhető.
A jelenlegi rakéta-próbautak óriási mennyiségű szén-dioxiddal szennyezik a légkört: a SpaceX minden indítása 715 tonna CO2-t ereszt a levegőbe, ami megfelel 10 repülőútnak az USA keleti és nyugati partja között egy Boeing 747-essel. Ha beindul az űrturizmus a Föld körül, eszméletlen környezetszennyezést is fog jelenteni. Ám ha a rakéták üzemeltetéséhez szükséges folyékony metánt nem fosszilis eredetű földgázból, hanem a levegőből visszanyert szén-dioxidból állítják elő, akkor az űrutazások CO2-lábnyomát semlegesíteni lehet.
Így nézne ki a Marson az újratöltő állomás az Air Company szerint.
KÉP: Air Company
A repülésben szokásosan használt kerozin nem jó a rakétáknak, mert könnyű komponensei buborékokat, nehéz komponensei viaszszerű bevonatot képeznek, illetve a benne lévő kénvegyületek megtámadják a fémet, írja Turányi Tamás egyetemi tanár, az ELTE Kémiai Intézetének munkatársa a Rakéta-hajtóanyagok kémiája című anyagában. A SpaceX Raptor rakétahajtóműve sem kerozinnal, hanem folyékony metánnal és folyékony oxigénnel (LOX) működik.
Az újfajta üzemanyaggal nincs olyan probléma, mint a kerozinnal, sőt, egy másikat is ki lehet pipálni: a Mars-expedíciók hazaútját. A vörös bolygó légköre 95 százalékban szén-dioxidból áll, napsütés is van, úgyhogy megfelelő felszereltséggel az űrhajósok korlátlan mennyiségű üzemanyagot állíthatnak elő csillagtúrákhoz vagy a hazaútra.
KÉP: Air Company
Az Air Company munkatársai megépítették a folyékony metánt és a folyékony oxigént előállító berendezés prototípusát, amelyet finomhangolások (és léptékváltás) után a Marson is használni lehetne. Addig pedig a karbonsemleges üzemanyaggal közlekedhetnének például a szintén nagyon környezetszennyező tengeri konténerhajók.
Hiver't-Klokner Zsuzsanna
Ha repülővel mész nyaralni, érdemes kabinbőrönddel utazni, mert azt kézipoggyászként felviheted a fedélzetre. Ennek sok előnye van: nem kell vonszolni egy behemót bőröndöt, nem tűnik el az átszállás során, nem lopják ki belőle a kedvenc pólódat vagy parfümödet, sőt még a vámos is gyorsabban átenged a vizsgálaton. Ha kisebb és egyszerűbb a csomag, csökken a nyomasztó stresszfaktorok száma is, és végtére ezért mész nyaralni, nem igaz? Tény viszont, hogy a (légitársaságtól függően) 44-63 literes kisbőröndbe kevés holmi fér.
De kérdezd meg magadtól: valóban szükséged van sok cuccra? A nyaralás során muszáj kilépned a komfortzónádból, ez érinti a csomagolást is. Az a vicces, hogy a kisméretű kabinbőrönd egyúttal a legzöldebb megoldás, hiszen a kevesebb poggyász miatt könnyebb repülőgép kevesebb károsanyagot bocsát ki a levegőbe az út során.
Mire nem lesz szükséged:
Hajszárító, fényképezőgép, strandtörülköző, magas sarkú cipő, esernyő, térkép, útikönyv, villanyborotva, epilátor, edzőcucc, hajsütővas stb.
Mire lesz szükséged:
Útlevél + fénymásolata a bőröndben, jegyek vagy kinyomtatott bizonylatok, biztosítási papírok (SOS telefonszámokkal), okostelefon + töltő, fejedre árnyékoló kalap vagy sapka, bankkártya + némi készpénz és apró, körömvágó olló és reszelő, napszemüveg és tokja, fülhallgató, pár biztosítótű. Ez egy alaplista, lehetnek egyéni eltérések.
Egészségügyi készlet:
Fájdalomcsillapító, folyékony ragtapasz spray (fertőtlenítő és seblezáró hatású, drogériában kapható), tekercses átlátszó ragtapasz (patikában kapható, úgy néz ki, mint a cellux, sarokra, kézre, bárhova jó, és nem látszik), hasmenés és rosszullét elleni tabletták, fogamzásgátló vagy óvszer, szokásos gyógyszerek.
Tisztasági készlet:
Tusfürdő helyett vigyél szappant, samponból, testápolóból, krémből vegyél utazóméretet, vagy mind helyett használd a szállodai piperét: lehet, hogy nem a te perfekt illatod, de egy hétre megteszi. Borotválkozáshoz átmenetileg jó lesz a szappan és eldobható borotva. A hajformázó cuccokat (zselé, hab, spray) hagyd otthon, regeneráló hajbalzsamot viszont vigyél, pláne, ha tengerpartra mész. Vigyél egy kis mosóport a szennyes cuccok kilögyböléséhez, de a szállodai tusfürdő is megteszi. Kell még fogkefe, fogkrém, dezodor, napozószer, napozás utáni nyugtató testápoló. Sminkből csak a minimum, úgysem fogsz ezzel törődni harmadik nap után. A körömlakkozást még indulás előtt végezd el.
A ruhatár összeállítását egyszerűsíti, ha színkódban gondolkodsz: akkor tudod a legkevesebb ruhát a legtöbbféleképpen felvenni, ha színben egységesen visszafogottak vagy jól harmonizálnak egymással. Ha nagyon akarod, egy-két feltűnő színű nyakkendőt vagy kendőt csomagolhatsz, azok nem jelentenek pluszsúlyt és nem foglalnak sok helyet, de színesítik a ruhatáradat. Ne feledd, hogy például Olaszországban nem engednek be templomba, ha kilátszik a vállad vagy a térded. Ez férfiakra is vonatkozik. Ilyenkor jó férfiaknak a cipzáras szárú nadrág, illetve nőknek a nagy kendő, amit másnap a strandra is használhatsz a csípőd köré tekerve szárongnak. Esernyő helyett vigyél kicsire összehajtogatható esőkabátot.
Ruha férfinak 1 hétre:
1 lecipzározható szárú hosszúnadrág, 1 fürdőnadrág, 1 zakó, 2 ing, 1 könnyű pulóver, 2 hosszú ujjú póló, 2-4 rövid ujjú póló, 1 farmer, 3 pár zokni, 3 alsónadrág, 1 öv, 1 esőkabát.
Ezek közül párat már az utazás során viselsz.
+ max. 3 lábbeli: papucs vagy vízicipő vízpartra, kényelmes szandál utazáshoz és városnézéshez, zárt cipő estére.
Ruha nőnek 1 hétre:
2 nyári ruha, 2 ujjatlan top, 1 hálópóló, 1 hosszú ujjú blúz vagy póló, 2 rövidujjú póló, 1 szoknya, 1 hosszú farmer vagy vászonnadrág, 1 rövidnadrág, 1 leggings, 1 kardigán vagy pulóver, 1 könnyű blézer, 3 bugyi, 2 melltartó (1 sötét, 1 testszínű), 2 pár zokni, 1 öv, 1 esőkabát, 1 nagy kendő. Ezek közül párat már az utazás során viselsz.
+ max. 3 lábbeli: papucs vagy vízicipő vízpartra, kényelmes szandál utazáshoz és városnézéshez, csinos szandál vagy balerinacipő estére.
Ne feledd: hagynod kell egy kis helyet a bőröndben még a kiutazáskor, hogy pluszköltség nélkül haza tudd hozni a családtagoknak, barátoknak vásárolt szuveníreket.
Ami a csomagolást illeti, batyuzással tudod a legtöbb ruhát legkisebb méretre összehajtani úgy, hogy ne gyűrödjenek közben. Erről itt látsz egy hasznos videót:
Ennek lényege, hogy a leginkább gyűrődős darab (zakó) van legkívül, utána jönnek az ingek, aztán a hosszú ujjú pólók, nadrágok, pulóverek, rövid ujjú pólók, és a csomag magja a kicsire összehajtogatott alsónadrágokból és zoknikból áll. Egyszerű, hatékony csomagolási módszer!
Hiver't-Klokner Zsuzsanna szerk.
Ha épp mostanában tervezgeted, hova utazz nyáron pihenni, válassz olyan úticélt és hozzá olyan légitársaságot, amelynek köszönhetően kevésbé terheled a környezetet. Bár a repülés a leginkább légszennyező utazási forma, néhány tippel mérsékelheted a gépek károsanyag-kibocsátását, és a saját szén-dioxid-lábnyomodat.
1. Válassz takarékos légitársaságot!
Számos cégnél szempont, hogy a legkorszerűbb repülőgépeket vegyék meg vagy béreljék. Európában például a Norwegian Airlines 51 százalékkal hatékonyabb üzemanyagfelhasználású gépeket alkalmaz, mint a British Airways. Amerikában az Alaska Airlines a leghatékonyabb, míg a Virgin America a legkevésbé. Világviszonylatban az első három helyezett a brit TUI Airways, a kínai China West Air és a német TUIfly.
Ide kattintva találod az Atmosfair nevű német szervezet értékeléseit (angol nyelven) a légitársaságokról. Ez a környezetvédelmi szervezet azzal foglalkozik, miként lehet az utazás éghajlatra gyakorolt hatását mérsékelni. Az Atmosfair kalkulátorával kiszámíthatod, hogy milyen légszennyezést jelent a tervezett repülőutad, és hogy melyik légitársaságot válaszd. Az aktuális szén-dioxid mennyiség semlegesítésére szolgáló összeget is megadja a kalkulátor, ezt át is utalhatod környezetvédelmi célokra. Például egy Budapest-Dublin retúrút során 937 kilogramm CO2 kerül a légkörbe, amit 22 eurónyi ráfordítással (például faültetéssel) lehet semlegesíteni.
2. Repülj nappal!
A nappali repülés kedvezőbb hatású a környezetre, mert a gép kondenzcsíkja visszaver bizonyos mennyiségű napsugarat, amely így nem éri el a földfelszínt, és nem melegíti azt. Az éjszakai repülés ezzel szemben fokozottan hozzájárul a globális felmelegedéshez, mert a kondenzcsíkok a lentről felfelé irányuló hősugarakat verik vissza a földfelszín felé. Ha azt hiszed, hogy egy kondenzcsík nem csinál nyarat, nézd meg, mekkora az átlagos légiforgalom: 2017-ben 4,1 milliárd ember utazott 23 600 géppel. Egy másik becslés szerint 39 ezer polgári és katonai gép van forgalomban, ebbe nem számolják bele a könnyű kisgépeket. Itt láthatod az Egyesült Királyság légiforgalmi irányító szolgáltatójának (NATS) videóját egyetlen nap forgalmáról:
3. Foglalj non-stop járatra!
A repülőgép a fel- és leszállás során annyi károsanyagot ereszt a levegőbe, mint aztán az egész út alatt (50-50%). Nem beszélve arról az üzemanyagról, amit a gép még a földön felhasznál a kifutópályán. Tehát ha ezt a tényezőt csökkented, máris hozzájárulsz a környezetterhelés mérsékléséhez.
4. Csomagold csak a felét a tervezettnek!
A könnyebb bőrönd nemcsak egyszerűbbé és kényelmesebbé teszi az egész utazást, hanem csökkenti a gép össztömegét, tehát mérsékli az üzemanyagfogyasztását.
5. Vonatozz!
Erurópán belül, ha lehetséges, menj inkább vonattal.
Hiver't-Klokner Zsuzsanna szerk.
Egy huszonkét éves Mercedes iskolai buszon indult Föld körüli útra 2009 szeptemberében egy brit környezetvédelmi aktivista. Andy Pag - teljes nevén Andrea Pagnacco egy roncstelepről bányászta elő a buszt, és úgy alakította át, hogy a dízelmotor használt étolajjal működjön. A buszba használt alkatrészekből szűrőberendezést szerelt, és ezerkétszáz literesre cserélte az üzemanyagtankot. A busz lakóterét szintén újrahasznosított anyagokból alakította ki - a járművet Pag "biobusznak" nevezi, tudósít a Daily Telegraph brit napilap.
Így zajlott a busz átalakítása
Az olajhajtás bevált, Pag jó ütemben haladt kelet felé Törökországon és Iránon át, míg 2010 januárjában le nem tartóztatták Indiában, Radzsasztán városában. A férfi ugyanis nem tudta, hogy műholdas telefon behozatalához és használatához külön engedély szükséges Indiában, így a hatóságok a készülék miatt a nemzetbiztonsági törvény megsértésével vádolták. 2010 őszén Indonéziában csatlakozott hozzá egy amerikai újságíró, Christina Ammon, aki eredetileg csupán a vállalkozásról akart beszámolni. Az utazás alatt egymásba szerettek, és azóta is együtt vannak. A két évig tartó expedíció után Nagy-Britanniába visszatérve a pár azt tervezi, hogy 2012 elején a szigetországot járja végig a biobusszal, iskolákban népszerűsítve az újrahasznosítást. Az étolajos expedíció blogja itt olvasható.
A busz a Kentucky állambeli London előtt - Andy Pug és a tetőre szerelt napelemtáblák